ام كرش ولا ام كرشين
العاشق- مشرف
- زقم العضويه : 23
عدد المساهمات : 1159
نقاظ : 6970
السٌّمعَة : 15
تاريخ التسجيل : 24/01/2010
العمر : 47
الموقع : brityeye@yahoo.com
- مساهمة رقم 1
ام كرش ولا ام كرشين
مصرى يقول
سافرت إلى السعوديه صغيرا
منذ كنت فى الصف الثالث الإبتدائى مع الوالد يرحمه الله
بدأنا فى الصف الأول الإعدادى دراسة اللغة الإنجليزية
كان الطلبة السعوديون يعتبرون اللغة الإنجليزيةشيئا شيطانيا لا يمكن فك طلاسم شره وسحرهوكان يدعم ذلك بعض الفتاوى التى ترى بحرمة دراسة هذه اللغة
بإعتبارها لغة الكفر
تجاوزنا الصف الأول والثانى الإعدادى ومعظم الطلبة لا يعرفون نطق الحروف أساسا
كان الأمر مختلفا بالنسبة لى ببساطه لأن والدى يُدرس اللغة الإنجليزيةفى المعاهد العليا وهو خريج كلية الأداب قسم اللغة الإنجليزية
عندما وصلنا إلى الصف الثالث الإعدادى تولى تدريسنا أستاذ سعودى نراه لأول مرة
كان إسمه له وقع عجيب فقد كان إسمه الأستاذ (جربوع الجربوع)
والجربوع عائلة سعوديه معروفة
تخيلوا أستاذا للغة الإنجليزية إسمه (جربوع)
المهم أن استاذنا كان عائدا لتوه من بعثة فى الولايات المتحدة لدراسة أحدث أساليب تعليم الإنجليزية
دخل إلى الفصل قائلا
Good Morning every body
رد عليه أربعة طلاب فقط من أصل 28 طالبا
بينما فغر الباقون أفواههم دهشة
حاول المسكين أن يستمر فى مخاطبة الفصل بالإنجليزيةفلم تنقض خمس دقائق حتى صرخ بصوت كهزيم الرعد
(وراكم ماتردون يا الثيران)
فقال أحد الطلبة - وكان مشهودا له بشدة الغباء-
(حنا ماندرى وش تجول)
كانت هذه نقطة تحول فى فكر الأستاذ جربوع نحو تعليم الإنجليزية
فقد أخذ على نفسه عهدا أن يعلم الطلبة بأسلوب جديد
دخل الحصة التالية حاملا عصا تشبه عصى عساكر الأمن المركزى
وبدأ بتعليم الحروف فطلب منا أن نذاكر الحروف السته والعشرين خلال إسبوع
على أن يعقد لنا إختبارا بعد ذلك
فى يوم الإختبار صاح
(A)
كتب من شاء الله لهم ذلك الحرف الصعب فى أوراقهم
ثم قال
(B)
هنا خرجت عشرة أصوات فى نفس الوقت تسأل
أم كرش ولا أم كرشين ؟
هكذا علمهم الأسبقون أن
أم كرش P
وأم كرشين B
هنا أصيب الأستاذ جربوع بلوثة مفاجئةوأنهال بالعصا ضربا على رؤوس الجميع وهو يزعق بصوته الجهورى
(والله لأدبغكم دبغ)
بمعنى حيهرينا ضرب
أصر الأستاذ جربوع على تعليمنا تصريف الأفعال فى اللغة الإنجليزية
وكانت الطريقة أن يعطينا 10 أفعال وتصريفها فى حصةويتم (التسميع) فى الحصة التالية
وكانت الحصة التالية حصة تعذيب يشيب لهولها الولدانفقد كان الأستاذ جربوع يدخل إلى الفصل مندفعا دون أى مقدمه
وعصاه مرفوعة لأقصى حد فوق رأسه
ويصرخ فى أول طالب من اليمين
( Break)
وهنا يصرخ الطالب مثل العساكر الذين يؤدوون التحية العسكرية
( Break Broke Broken )
فإن لم يقلها صرخ الأستاذ جربوع
Haaaands
فيفتح الطالب ذراعيه ويناولة الأستاذ ضربتين مهولتينيتركان يديه قاعا صفصفا لاترى فيهما عوجا ولا أمتا
كان غالبية الطلبة يستعدون للحفلة (أقصد الحصة) ليس بالحفظ
ولكن بفرك أيديهم بشده لتكون ساخنة إستعدادا للضربلأنه من المستحيل ن يحفظوا كلمات لا يستطيعون قراءتها أصلا
وكان لا ينجو من الضرب سوى 5 أو 6 طلاب فقط على أحسن تقدير
فى صبيحة يوم لا ينسى دخل الأستاذ جربوع إلى الفصل
وصرخ فى وجهى
( Speake)
فقلت بأقصى قوتى
Speak ..Spoke..Spoken
فتركنى وتوجه للطالب التالى وكان طالبا سوريافما أن وقف حتى إرتعد وكاد أن يغمى عليه
فصرخ فيه الأستاذ لمعرفة ما به
إيش فيك ؟
فصاح الطالب بأقصى قوته
إيشفيك إشفوك إشفوكن
إحمر وجه الأستاذ جربوع وصمت للحظة مذهلة وخيل إلى أنه سينفجر
ولكنه ألقى بالعصا وإستدار خارجا من الفصل
ولم أشاهده أبدا بعد ذلك اليوم
سافرت إلى السعوديه صغيرا
منذ كنت فى الصف الثالث الإبتدائى مع الوالد يرحمه الله
بدأنا فى الصف الأول الإعدادى دراسة اللغة الإنجليزية
كان الطلبة السعوديون يعتبرون اللغة الإنجليزيةشيئا شيطانيا لا يمكن فك طلاسم شره وسحرهوكان يدعم ذلك بعض الفتاوى التى ترى بحرمة دراسة هذه اللغة
بإعتبارها لغة الكفر
تجاوزنا الصف الأول والثانى الإعدادى ومعظم الطلبة لا يعرفون نطق الحروف أساسا
كان الأمر مختلفا بالنسبة لى ببساطه لأن والدى يُدرس اللغة الإنجليزيةفى المعاهد العليا وهو خريج كلية الأداب قسم اللغة الإنجليزية
عندما وصلنا إلى الصف الثالث الإعدادى تولى تدريسنا أستاذ سعودى نراه لأول مرة
كان إسمه له وقع عجيب فقد كان إسمه الأستاذ (جربوع الجربوع)
والجربوع عائلة سعوديه معروفة
تخيلوا أستاذا للغة الإنجليزية إسمه (جربوع)
المهم أن استاذنا كان عائدا لتوه من بعثة فى الولايات المتحدة لدراسة أحدث أساليب تعليم الإنجليزية
دخل إلى الفصل قائلا
Good Morning every body
رد عليه أربعة طلاب فقط من أصل 28 طالبا
بينما فغر الباقون أفواههم دهشة
حاول المسكين أن يستمر فى مخاطبة الفصل بالإنجليزيةفلم تنقض خمس دقائق حتى صرخ بصوت كهزيم الرعد
(وراكم ماتردون يا الثيران)
فقال أحد الطلبة - وكان مشهودا له بشدة الغباء-
(حنا ماندرى وش تجول)
كانت هذه نقطة تحول فى فكر الأستاذ جربوع نحو تعليم الإنجليزية
فقد أخذ على نفسه عهدا أن يعلم الطلبة بأسلوب جديد
دخل الحصة التالية حاملا عصا تشبه عصى عساكر الأمن المركزى
وبدأ بتعليم الحروف فطلب منا أن نذاكر الحروف السته والعشرين خلال إسبوع
على أن يعقد لنا إختبارا بعد ذلك
فى يوم الإختبار صاح
(A)
كتب من شاء الله لهم ذلك الحرف الصعب فى أوراقهم
ثم قال
(B)
هنا خرجت عشرة أصوات فى نفس الوقت تسأل
أم كرش ولا أم كرشين ؟
هكذا علمهم الأسبقون أن
أم كرش P
وأم كرشين B
هنا أصيب الأستاذ جربوع بلوثة مفاجئةوأنهال بالعصا ضربا على رؤوس الجميع وهو يزعق بصوته الجهورى
(والله لأدبغكم دبغ)
بمعنى حيهرينا ضرب
أصر الأستاذ جربوع على تعليمنا تصريف الأفعال فى اللغة الإنجليزية
وكانت الطريقة أن يعطينا 10 أفعال وتصريفها فى حصةويتم (التسميع) فى الحصة التالية
وكانت الحصة التالية حصة تعذيب يشيب لهولها الولدانفقد كان الأستاذ جربوع يدخل إلى الفصل مندفعا دون أى مقدمه
وعصاه مرفوعة لأقصى حد فوق رأسه
ويصرخ فى أول طالب من اليمين
( Break)
وهنا يصرخ الطالب مثل العساكر الذين يؤدوون التحية العسكرية
( Break Broke Broken )
فإن لم يقلها صرخ الأستاذ جربوع
Haaaands
فيفتح الطالب ذراعيه ويناولة الأستاذ ضربتين مهولتينيتركان يديه قاعا صفصفا لاترى فيهما عوجا ولا أمتا
كان غالبية الطلبة يستعدون للحفلة (أقصد الحصة) ليس بالحفظ
ولكن بفرك أيديهم بشده لتكون ساخنة إستعدادا للضربلأنه من المستحيل ن يحفظوا كلمات لا يستطيعون قراءتها أصلا
وكان لا ينجو من الضرب سوى 5 أو 6 طلاب فقط على أحسن تقدير
فى صبيحة يوم لا ينسى دخل الأستاذ جربوع إلى الفصل
وصرخ فى وجهى
( Speake)
فقلت بأقصى قوتى
Speak ..Spoke..Spoken
فتركنى وتوجه للطالب التالى وكان طالبا سوريافما أن وقف حتى إرتعد وكاد أن يغمى عليه
فصرخ فيه الأستاذ لمعرفة ما به
إيش فيك ؟
فصاح الطالب بأقصى قوته
إيشفيك إشفوك إشفوكن
إحمر وجه الأستاذ جربوع وصمت للحظة مذهلة وخيل إلى أنه سينفجر
ولكنه ألقى بالعصا وإستدار خارجا من الفصل
ولم أشاهده أبدا بعد ذلك اليوم
????- زائر
- مساهمة رقم 2
رد: ام كرش ولا ام كرشين
بص ياعاشق انا حاسه انى مش فاهمه حاجه
ياريت تقولى ايه الغرض من عرض هذه القصه
وجزاك الله خيراً
ياريت تقولى ايه الغرض من عرض هذه القصه
وجزاك الله خيراً
العاشق- مشرف
- زقم العضويه : 23
عدد المساهمات : 1159
نقاظ : 6970
السٌّمعَة : 15
تاريخ التسجيل : 24/01/2010
العمر : 47
الموقع : brityeye@yahoo.com
- مساهمة رقم 3
رد: ام كرش ولا ام كرشين
باختصار القصة للوهلة الاولى اللى يشوفها يضحك جدا موقف يجنن
بس القصة ليها ابعاد اخرى انا حطتها علشان كل واحد يفكر فيها مش يضحك وبس
ناس معاها فلوس ومش عايزة تتعلم وناس نفسها تموت وتتعلم ومعاهش فلوس
هما هندهم الدنيا اجمل ومش عايزين
واحنا الفصل فيه 200 واحد وعايزين بس مش عارفين
احنا العرب كلنا مش عايزين نتعلم
عايزن عالم يا حبيب الروح
الولد من كتر الرعب
صرف الفعل
إيش فيك ؟
فصاح الطالب بأقصى قوته
إيشفيك إشفوك إشفوكن
ايش فيك
بدل ما يقولى انا فى ايه
ليه كده الموضوع يبكى اكثر ما يضحك
مكنتش عايز اكتب الرد ده دلوقت
كنت عايز اكتبه لما اشوف الشلة هتشوفه ازاى
واشوف تعليقا
على الموضوع فهموا اللى انا عايزة
ولا عايزين ناس ذيادة تدينا على قفانا علشان نلحق نروح الشغل بدرى
لقد تالمت
بس القصة ليها ابعاد اخرى انا حطتها علشان كل واحد يفكر فيها مش يضحك وبس
ناس معاها فلوس ومش عايزة تتعلم وناس نفسها تموت وتتعلم ومعاهش فلوس
هما هندهم الدنيا اجمل ومش عايزين
واحنا الفصل فيه 200 واحد وعايزين بس مش عارفين
احنا العرب كلنا مش عايزين نتعلم
عايزن عالم يا حبيب الروح
الولد من كتر الرعب
صرف الفعل
إيش فيك ؟
فصاح الطالب بأقصى قوته
إيشفيك إشفوك إشفوكن
ايش فيك
بدل ما يقولى انا فى ايه
ليه كده الموضوع يبكى اكثر ما يضحك
مكنتش عايز اكتب الرد ده دلوقت
كنت عايز اكتبه لما اشوف الشلة هتشوفه ازاى
واشوف تعليقا
على الموضوع فهموا اللى انا عايزة
ولا عايزين ناس ذيادة تدينا على قفانا علشان نلحق نروح الشغل بدرى
لقد تالمت